بازاریابی دیجیتال به معنی ترویج محصولات، خدمات و یا برند یک کسب و کار از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. بازاریابی دیجیتال کاملا متفاوت از بازاریابی سنتی بوده و در آن یک سازمان یا شرکت با استفاده از کانال های مختلف و روش های علمی اقدام به گسترش کسب و کار خود میکند.
یکی از هدفهای اصلی کاربران فضای دیجیتالی جستجو برای یافتن منبعی جهت انجام خرید یا درخواست خدمات است. نیاز به کسب اطلاعات از جانب مشتریها به قدری زیاد بوده که آنها اطلاعات لازم را پیش و حتی پس از انجام خرید خود انجام میدهند
در آینده بیش از ۷۰ درصد تحقیقات و مطالعات مشتریان، قبل از حضور در محل خرید و یا درخواست خدمات انجام خواهد گرفت. چنین وضعیتی می تواند باعث خشنودی و یا نا امیدی صاحبان کسب و کارها و شرکتهای تجاری گردد. حضور مناسب و حساب شده
دنیای بازار امروز دنیای بازی در فضای دیجیتال و اینترنت است. خریداران بالقوه خواهان کسب اطلاعات در هر زمان و از طریق کانالهای مختلف هستند. به یقین میتوان گفت ارسال ایمیل، تبلیغات در فیسبوک و یا پخش آگهیهای تلویزیونی کافی نیستند. کلید موفقیت بازاریابی امروز همزیستی با مشتریان است و چنین امری جز با ارائه اطلاعات از طریق تمامی کانالهای دیجیتال امکانپذیر نخواهد بود.
دنیای بازار امروز دنیای بازی در فضای دیجیتال و اینترنت است. خریداران بالقوه خواهان کسب اطلاعات در هر زمان و از طریق کانالهای مختلف هستند. به یقین میتوان گفت ارسال ایمیل، تبلیغات در فیسبوک و یا پخش آگهیهای تلویزیونی کافی نیستند.
امروزه قدرت کانالها و رسانههای دیجیتالی به حدی رسیده است که مردم اطلاعات مربوط به زندگی روزمره و حتی خرید خود را از این طریق دنبال می کنند. افراد در هر زمان و مکان از طریق دستگاههای همراه خود میتوانند دسترسی سریع به حجم زیادی از اطلاعات منتشر شده بر روی رسانههای دیجیتالی را مرور نمایند
بنابراین مشتریان انتظار دارند ارتباط میان آنها و ارائهکنندگان کالا یا خدمات بطور مداوم امکانپذیر باشد. نکته قابل اهمیت در این میان افزایش تمایلات مشتریان برای کسب اطلاعات پیش از خرید است. تحقیقات نشان میدهد
در فضای بازاریابی دیجیتال توسط یک مدیر سبب جذب مشتریان بالقوه بیشتری برای وی و کسب و کارش خواهد شد. از طرف مقابل در صورت عدم شرکت و یا نداشتن برنامه ریزی مناسب برای حضور در بازاریابی دیجیتال، مطمئنا عرصه را برای رقیبان خود بازخواهند گذاشت.
رسانههای دیجیتال یک منبع بزرگ در حال رشد از سرگرمی، اخبار، بازار کسب و کار و تعاملات اجتماعی هستند که حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار کاربران قرار میدهند. در این میان علاوه بر اطلاعات منتشر شده از جانب یک کسب و کار، نظرات دوستان، آشنایان و بستگان نیز در اختیار مشتری قرار میگیرد. اغلب مشتریان به نظرات اطرافیان خود اعتماد بیشتری نسبت به مطالب منتشر شده در یک وب سایت یا شبکه اجتماعی دارند.
نظرات و پیشنهادات اطرافیان معمولا حول یک برند و نام تجاری شاخص که تجربه خوبی از خرید برای آنها رقم زده میگردد. مردم به دنبال برندهای قابل اعتماد و شرکتهای شناخته شدهای هستند که تعامل مناسبی با مشتری داشته و متناسب با نیاز آنها عمل میکنند. در دنیای امروز برای تبدیل شدن به یک برند شاخص علاوه بر کیفیت در محصولات و خدمات، حضور فعال در جامعه دیجیتالی و اینترنتی نیز غیر قابل انکار است.
بسیاری از کمپانیها و کسب و کارها اکنون پذیرفتهاند که برای موفق شدن در امر بازاریابی، باید یک استراتژی دیجیتال در دستور کار خود قرار دهند که احتمالاً بخش مهمی از این استراتژی «استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی» خواهد بود.
به همین دلیل جای تعجب نیست که سال گذشته ۲۵ درصد کل هزینههای مربوط به بازاریابی، به حوزه بازاریابی دیجیتالی اختصاص یافت و انتظار میرود این رقم در سال جاری به ۳۳ درصد برسد.
همانطور که پیش از این نیز گفته شد در دنیای امروز بهره مندی از بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی یک نیاز و ضرورت اساسی هر کسب و کاری محسوب می شود و می توان آن را قاعده هر تجارتی دانست. این ادعا زمانی ثابت می شود که مدیر یک کسب و کار آشنایی کاملی از مزایا و منافع بازاریابی دیجیتال داشته باشد. در ادامه تعدادی از این منافع آورده شده است.